Some beginner questions concerning YM2612
Posted: Sun Apr 21, 2019 8:43 pm
Sorry for the naive questions, but I'm totally new to these things...
Since it's a technical question about something I don't master, I'll ask in English and in French, in case my English would be a little broken. Also, if your French is better than your English, please answer in French, it'll be easier for me
Here is what I undersood up to now :
There are six channels. Each channel has its own fundamental frequency (set by registers A0 to A6). I didn't study yet the special behaviour of the last channel.
The sound of a channel is synthetised by 4 different oscillators (called operators), tied together by one of the 8 algorithms (called connexions). Each operator is descibed by :
* its frequency, which is an integer multiple of the fundamental frequency (or half of it), thanks to MUL, maybe slightly modified by detune DT1
* a volum enveloppe, described by TL, AR, D1R, T1L, D2R, RR
Did I understand correctly ? Each operator has its own volum enveloppe ? Not just the channel ?
What bothers for the moment is : how to read the diagrams describing the 8 algorithms ? (which can be seen here, for example)
For example, if at some moment operator #i has an amplitude of a_i and a frequency of w_i, and that I use the 1st algo, will the output be :
a_1*sin(w_1*t + a_2*sin(w_2*t + a_3*sin(w_3*t + a_4*sin(w_4*t)))) ?
Whereas, if I use the 2nd algo, it'll be :
a_1*sin(w_1*t + a_2*sin(w_2*t + a_3*sin(w_3*t) + a_4*sin(w_4*t))) ?
=========================================================
Voici ce que je crois avoir compris :
Il y a six canaux.
On peut affecter à un canal une fréquence fondamentale (à l'aide des registres $A0 à $A6)
Le son d'un canal est produit par 4 oscillateurs (appelés opérateurs) différents, reliés par un algorithme, parmi 8 possibles, appelés connexions. Chaque opérateur dispose :
* d'une fréquence propre, qui est un multiple entier (ou la moitié) de la fondamentale, grâce aux registres MUL, éventuellement légèrement modifié par le detune DT1
* d'une enveloppe propre, décrite par les TL, AR, D1R, T1L, D2R, RR
Déjà, est-ce que c'est bon jusqu'à présent ? Chaque opérateur a bien sa propre frequence et enveloppe ?
Ce que je n'ai pas compris : comment dois-je lire les diagrammes qui représentent les algorithmes (qu'on peut trouver ici, par exemple) ?
Par exemple, si à l'instant t les 4 opérateurs ont des amplitudes a_i et des fréquences w_i, et que j'utilise le premier algorithme, le signal de sortie est-il : a_1*sin(w_1*t + a_2*sin(w_2*t + a_3*sin(w_3*t + a_4*sin(w_4*t)))) ?
Alors que pour le deuxième ce serait : a_1*sin(w_1*t + a_2*sin(w_2*t + a_3*sin(w_3*t) + a_4*sin(w_4*t))) ?
Since it's a technical question about something I don't master, I'll ask in English and in French, in case my English would be a little broken. Also, if your French is better than your English, please answer in French, it'll be easier for me
Here is what I undersood up to now :
There are six channels. Each channel has its own fundamental frequency (set by registers A0 to A6). I didn't study yet the special behaviour of the last channel.
The sound of a channel is synthetised by 4 different oscillators (called operators), tied together by one of the 8 algorithms (called connexions). Each operator is descibed by :
* its frequency, which is an integer multiple of the fundamental frequency (or half of it), thanks to MUL, maybe slightly modified by detune DT1
* a volum enveloppe, described by TL, AR, D1R, T1L, D2R, RR
Did I understand correctly ? Each operator has its own volum enveloppe ? Not just the channel ?
What bothers for the moment is : how to read the diagrams describing the 8 algorithms ? (which can be seen here, for example)
For example, if at some moment operator #i has an amplitude of a_i and a frequency of w_i, and that I use the 1st algo, will the output be :
a_1*sin(w_1*t + a_2*sin(w_2*t + a_3*sin(w_3*t + a_4*sin(w_4*t)))) ?
Whereas, if I use the 2nd algo, it'll be :
a_1*sin(w_1*t + a_2*sin(w_2*t + a_3*sin(w_3*t) + a_4*sin(w_4*t))) ?
=========================================================
Voici ce que je crois avoir compris :
Il y a six canaux.
On peut affecter à un canal une fréquence fondamentale (à l'aide des registres $A0 à $A6)
Le son d'un canal est produit par 4 oscillateurs (appelés opérateurs) différents, reliés par un algorithme, parmi 8 possibles, appelés connexions. Chaque opérateur dispose :
* d'une fréquence propre, qui est un multiple entier (ou la moitié) de la fondamentale, grâce aux registres MUL, éventuellement légèrement modifié par le detune DT1
* d'une enveloppe propre, décrite par les TL, AR, D1R, T1L, D2R, RR
Déjà, est-ce que c'est bon jusqu'à présent ? Chaque opérateur a bien sa propre frequence et enveloppe ?
Ce que je n'ai pas compris : comment dois-je lire les diagrammes qui représentent les algorithmes (qu'on peut trouver ici, par exemple) ?
Par exemple, si à l'instant t les 4 opérateurs ont des amplitudes a_i et des fréquences w_i, et que j'utilise le premier algorithme, le signal de sortie est-il : a_1*sin(w_1*t + a_2*sin(w_2*t + a_3*sin(w_3*t + a_4*sin(w_4*t)))) ?
Alors que pour le deuxième ce serait : a_1*sin(w_1*t + a_2*sin(w_2*t + a_3*sin(w_3*t) + a_4*sin(w_4*t))) ?